Roma fiatalok identitáskonstrukciói és a reziliens iskolák a rendszerváltozás után

Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Kisebbségkutató Intézete tisztelettel meghívja

ROMAKUTATÁSOK A XXI. SZÁZADBAN

A Roma Kritikai Tanulmányok Kutatócsoport Műhelysorozata

Roma fiatalok identitáskonstrukciói és a reziliens iskolák a rendszerváltozás után 

RSVP: kisebbsegkutato@tk.mta.hu

 

 

2015. április 21., kedd, 14.00 óra

MTA TK Kisebbségkutató Intézet, TK Könyvtár Olvasóterem (1014 Budapest, Országház u. 30., III. em)

 

A műhelybeszélgetés célja, hogy megvizsgálja az 1989 után született roma tanulók identitáskonstrukcióinak alakulását. Kérdés, hogy a gyakran szegregált oktatási rendszer hogyan alakítja a roma diákok ön- és jövőképét, valamint hogy a negatív stigmák hatására milyen elhárító mechanizmusok alakulnak ki.

„Gyakorlatilag nem látjuk magunkat sem pozitív képben, sem semleges képben. Mindig csak negatív képben látjuk vissza magunkat. Ez szerintem egyrészt öngyűlölethez is vezet, meg ahhoz is vezet, hogy nincsen önbizalmunk. Sehol nem látjuk pozitívan vissza magunkat, csak állandóan ezek a szociofotók, amikre én személy szerint nagyon mérges vagyok. Ennek szerintem sokkal több a negatív hozadéka, mint a pozitív.” (29 éves, egyetemista roma férfi)

Meghívott előadók és beszélgetőpartnerek:

Neményi Mária: A roma fiatalok identitáskonstrukciói

Papp Z. Attila: A reziliens iskolák jellemzői

A beszélgetést vezeti: Máté Dezső

Számítunk részvételére!

 

Az előadókról

Neményi Mária, szociológus

Professor Emerita, MTA doktora, tudományos tanácsadó

Az ELTE Bölcsészettudományi Kar, magyar nyelv és pszichológia szakon végzett 1970-ben. 1978-ban bölcsészdoktori diplomát pszichológiából, majd 1991-ben kandidátusi diplomát szerzett szociológiából. 2002-tól munkásságával kiérdemelte az MTA doktora címet.  Részt vett az 1970-71 Kemény István által vezetett országos cigány- és szegénységkutatásban, kérdezőbiztosként. Érdeklődésének fókuszában a családszociológiai és gender, szociálpszichológiai, kisebbségszociológiai kérdések állnak.

Részletes szakmai önéletrajz és publikációk:

http://www.mtapti.hu/kutato/nemenyi-maria

Papp Z. Attila, szociológus

Főigazgató-helyettes, Tudományos főmunkatárs (MTA TK KI)

Szociológus mester diplomáját 1996-ban a Temesvári Nyugati Egyetemen, majd doktori fokozatát 2006-ban az ELTE, Szociológiai Doktori Iskolában szerezte. 1999-2007 között a Teleki László Alapítvány, Közép-Európai Kutatások Központjának, tudományos főmunkatársa volt. 2007-től az MTA TK Kisebbségkutató Intézet munkatársa, 2010-től a Miskolci Egyetem Szociológiai Intézetének docense is. Kutatási területei: romák oktatása, kisebbségi oktatás, kisebbségek intézményesülési folyamata, interetnikus kapcsolatok.

Részletes szakmai önéletrajz és publikációk:

http://kisebbsegkutato.tk.mta.hu/kutato/papp-z-attila

https://mtaki.academia.edu/AttilaPappZ

Előzetes olvasásra ajánljuk a két előadó korábbi írásait:

Neményi Mária: A serdülő roma gyerekek identitás- stratégiái In: Educatio 2007/1. szám, Előítéletek. Budapest, 2007. 84-98. old. 

Papp Z. Attila: Roma tanulók aránya Magyarországon és az iskolai teljesítmény. In: Bárdi Nándor – Tóth Ágnes (szerk.). Asszimiláció, integráció, szegregáció. Párhuzamos értelmezések és modellek a kisebbségkutatásban. Argumentum, Budapest, 2011. 227-264.